Inspiratie

Hoe blijf je in deze periode verbonden met je omgeving? 3 inzichten van de My connections Masterclass

Tijdens deze periode lijken relaties en connecties met anderen belangrijker en kostbaarder dan ooit tevoren. Maar plots kunnen we enkel communiceren vanop afstand, en hebben we niet langer fysiek contact met onze omgeving. Hoe kan je er toch voor zorgen dat je in deze periode verbonden blijft met je omgeving? Els Van Beveren, trainer in verbindende communicatie bij Walk Your Talk, vertelde het allemaal tijdens de My connections webinar. Heb je die gemist? Hieronder vind je de 3 meest waardevolle inzichten terug!

 

De kern van verbindende communicatie

De nood aan connecties was misschien nog nooit zo hoog. Daar zijn de vele videogesprekken, het terugkerende applaus voor mensen in de zorgsector slechts enkele bewijzen van. Maar om duurzame connecties te creëren en te handhaven, moeten we eerst even stilstaan bij onszelf. Want ieder van ons ervaart tijdens deze crisis gevoelens of emoties die hij of zij nog niet kende. En natuurlijk heeft dat een impact op de manier waarop we communiceren. En als we onze emoties gaan uiten door kritiek te geven op anderen, zullen we weinig gehoor krijgen. Alle aandacht gaat dan uit naar de manier waarop we ons gevoel kenbaar maken. En zo gaat de boodschap verloren.

Doe daarom even aan introspectie en stel jezelf een aantal vragen:

  • Welke versie van mezelf wil ik in de wereld zetten?
  • Hoe kan ik zorg dragen voor mezelf?
  • Hoe draag ik zorg voor andere mensen en de samenleving als een geheel?

 

Enkele onderliggende principes

Met deze antwoorden heb je de eerste stap gezet richting verbindend communiceren. Daarvoor verwijst Els Van Beveren ook naar het wetenschappelijke model van verbindende communicatie, gebaseerd op de visie van Marshall Rosenberg. Deze reeds overleden psycholoog uit de Verenigde Staten maakte furore met zijn concept van geweldloze communicatie. Zijn visie? Mensen moeten zich bewust zijn van de vrijheid en keuzemogelijkheden die ze hebben tijdens interactie met anderen.

Meer concreet is dit model gebaseerd op enkele bouwstenen:

  • Objectieve waarneming
  • Gevoel
  • Behoefte
  • Verzoek
     

Wil je dat toepassen in de praktijk, dan begin je? best met drie keer per dag een moment te nemen voor jezelf. Sta op objectieve wijze stil bij je gedachten en emoties. Het is belangrijk om je gevoel toe te laten. Of het nu angst, frustratie of vreugde is: elke emotie mag er zijn.

Welke behoeften ervaar je op zulke momenten? Wat vind jij belangrijk? Dat kan tijd voor jezelf zijn, maar ook een dagelijkse babbel met een vriend(in). En dan is het een kwestie van concrete manieren te vinden waarmee je aan deze noden kan voldoen. Ga bijvoorbeeld elke dag een half uur wandelen, bel met een vriend(in) of zing luidkeels mee met de radio. Deze vormen van zelfzorg creëren innerlijke rust.

En zo kan je ook bewuster communiceren en medeleven tonen naar anderen toe. Je kan beginnen met elke dag een klein gebaar te doen dat andermans leven mooier maakt. Dat versterkt ook het idee dat je niet alleen bent, en ook jij een bijdrage kan leveren. Het is een soort tegengewicht voor negatieve emoties zoals angst en frustratie.

 

Tips voor verbindend communiceren

Bewuster en empathisch communiceren zal dan al een pak gemakkelijker gaan. Hoe dan ook: neem de tijd voor rustige gesprekken met je gezinsleden en collega’s. Vraag hoe het met hen gaat. Praat niet alleen over praktische en inhoudelijke zaken, maar ook over de relatie en emoties en behoeften die daarbij komen kijken. 

Voel je tijdens het gesprek een bepaalde emotie opkomen? Ervaar het met je volledige bewustzijn en durf je gevoel ook uit te spreken. Doe dat op een constructieve manier. Ook al ben je boos: reageer niet meteen. Druk uit wat je voelt, wat jij belangrijk vindt in plaats van kritiek te uiten.

Als je gesprekspartner zelf kort reageert of oordeelt, probeer hem of haar dan te vergeven. Laat het even passeren, en communiceer wat later hoe jij je voelt of wat je denkt. Opnieuw: zonder zelf met verwijten te gooien.

Conclusie: zoek naar een manier waarop je goed voor jezelf zorgt én tegelijk rekening houdt met de mensen rondom jou. Als je duidelijk communiceert over jouw eigen noden en luistert naar die van anderen, lukt het je ongetwijfeld!

 

Smaakt dat naar meer? Bekijk hier de volledige My connections webinar of de andere online trainingen!