Blog

Generatie Y en hun verwachtingen op werkvlak

Ons kantoor of bureau neemt hoe langer hoe meer nieuwe gedaantes aan, en dat onder impuls van Generatie Y die een steeds groter deel van de actieve bevolking uitmaakt.  Maar hoe zit het concreet? En welke rol speelt de technologie hierin? Op basis van verschillende onderzoeken van Forbes, Randstad en Harvard Business Review geven we je een duidelijke situatieschets.

Werken vanop afstand

Volgens Ernst & Young zijn millennials tegen 2025 goed voor 75% van de werkende bevolking. Daarbuiten heb je nog Generation Z, geboren tussen midden- eind jaren negentig, dat binnenkort ook de arbeidsmarkt opgaat.

Opvallend voor beide generaties: ze zijn verweven met technologie. Als digital natives zijn ze opgegroeid in een smartphonetijdperk, en willen ze 24/7 geconnecteerd zijn. En aangezien technologie overal aanwezig is, geloven ze dat ze op eender welke plek kunnen werken. Telewerk wordt dus alsmaar meer het nieuwe normaal.

Verafschuwen millennials dan werken op kantoor? Niet per se. Deze trend draait vooral om de flexibiliteit om af en toe vanop een andere locatie te werken.

 

Graag extra aandacht voor onze gezondheid

Zowel huidige als toekomstige generaties hechten enorm veel belang aan hun gezondheid. Inmiddels weet iedereen dat we te veel zitten en dus te weinig bewegen, meer overgewicht hebben en we in een burn-out tijdperk vertoeven. Zijn we met zijn allen in een neerwaartse spiraal beland? Absoluut niet. Integendeel, werkgevers beseffen steeds meer dat ze moeten investeren in de gezondheid van hun personeel. Meer zelfs - gezondheidsvoordelen worden actief gepromoot tijdens sollicitatiegesprekken.

Denk maar aan:

  • Gezonde lunches, wat volgens de Walters People Salary Survey van 2019 de meest gewaardeerde extra is
  • Meer groen op de werkvloer, omdat dat de creativiteit ten goede komt
  • Zit-stabureaus, die volgens onderzoek de productiviteit met 46% kan verhogen
  • Verhoogde belangstelling voor een gezonde work-life balance, want door de opkomende technologie is regelmatig ‘unpluggen’ voor veel mensen een verademing.

 

Meer investeren in menselijke connecties

Technologie is dan wel alomtegenwoordig, toch snakt het gros van de arbeidsmarkt naar menselijke connecties. In de zogeheten ‘relationship economy’ vindt de medewerker van de toekomst het belangrijk om een goede relatie te handhaven met zijn of haar collega’s. En dan betekent zeker niet veelvuldig communiceren via e-mail of chat tools. Fysiek gezelschap is en blijft een must.

Gelukkig zijn de meeste werkgevers al een tijd lang bezig met after-work drinks, regelmatige lunches met het hele team en frequente teambuildings. Er wordt verwacht dat zulke investeringen nodig zijn om werknemers op korte en lange termijn gelukkig te houden.