Blog

Employee centricity: hoe kun je de medewerkers centraal zetten

Customer centricity, waarbij bedrijven de klant centraal stellen in alles wat ze doen, wordt alsmaar belangrijker. En steeds meer werkgevers beseffen dat ze dat pas kunnen bereiken als de eigen medewerkers voldoende waardering krijgen. In dit artikel pakken we het concept van employee centricity aan en hoe jij het kan toepassen in jouw organisatie!

Leiderschap dat volledig gericht is op de medewerker

Employee-centric of werknemersgerichte organisaties werven mensen aan op basis van gedeelde waarden. Kan een potentiële kandidaat zich vinden in het transparante DNA van de organisatie? Houdt hij of zij er dezelfde visie op na? Dergelijke vragen zijn een begin, maar employee centricity reikt natuurlijk veel verder dan dat.

Het is vooral de leiderschapsstijl die bepaalt in hoeverre de medewerkers daadwerkelijk centraal staan in de organisatie. Meer specifiek hebben we het over een actieve luisterstijl en tweerichtingsverkeer. Anders dan bij traditionele organisaties, geloven werknemersgerichte bedrijven dat de leidinggevende niet per definitie de waarheid in pacht heeft. Integendeel, in een employee-centric bedrijfscultuur wordt de inbreng van elk personeelslid gewaardeerd. Elke medewerker biedt toegevoegde waarde. En iedereen krijgt de kans om zich verder te ontwikkelen in datgene waarin zij of hij uitblinkt.

 

Het meten én bespreken van individuele en gezamenlijke prestaties

Het volstaat niet om eenvoudigweg medewerkers aan te moedigen om bij te dragen aan het bedrijf. Een teamlid staat pas in het middelpunt van de strategie als het concreet begrijpt hoe individuele en gezamenlijke prestaties het bedrijf vormgeven. Anders gezegd: je personeelsleden weten graag in welke mate hun bijdrage ervoor zorgt dat het bedrijf diens doelstellingen behaalt. Hoe je dat precies bolwerkt? Wel, je kan bijvoorbeeld werken met zowel individuele als collectieve Key Performance Indicators (KPI’s). Visualiseer ze, en zorg ervoor dat je medewerkers elkaar zo naar een volgend niveau tillen.

Daarnaast zijn er uiteraard nog de evaluatiegesprekken. Maak er geen jaarlijks noodzakelijk kwaad van, maar doe het elke zes maanden. Zo hou je de vinger aan de pols en laat je eventuele moeilijkheden niet te lang aanslepen. Werknemersgerichte managers weten ook dat wederzijdse feedback hierin centraal staat. Beide partijen leggen op tafel wat er goed gaat en waar er verbetering mogelijk is.

 

Niet te vergeten: het welzijn van je medewerkers

Het spreekt voor zich dat je als werknemersgerichte manager ook rekening houdt met het welzijn van je medewerkers. Zorg voor een positieve vibe en bied hen een aangename werkplek. Denk aan ergonomisch meubilair, creëer voldoende lichtinval, voorzie regelmatig fruit, …

Geef hen ook voldoende vrijheid in de manier waarop ze het liefste werken en resultaten behalen. Je zal zien: je medewerkers blijven gemotiveerd, waardoor je als bedrijf sneller kan schakelen op elk vlak!

 

Meer weten? Bekijk zeker ook onze andere artikels!