Blog

Hoe kan u als werkgever bijdragen aan het welzijn van uw medewerkers? 5 tips voor werkgevers

Staat welzijn hoog op de agenda binnen uw bedrijf? Dat komt goed uit: uw medewerkers zijn gelukkiger, meer gemotiveerd, gezonder en dat ziet u terug in de resultaten! Een welzijnsbeleid is echter geen eendagsvlieg en moet holistisch worden benaderd. Niets houdt u tegen om vandaag nog te beginnen met aanpassingen om de eerste stap in de goede richting te zetten! Hier zijn onze 5 praktische tips. 

 

#1 Lead by example

 

Hybride werken - een combinatie van thuis- en kantoorwerk - is in veel organisaties de norm geworden. Dat nieuwe normaal brengt heel wat voordelen met zich mee: u en uw werknemers kunnen dagen flexibeler indelen, overlegmomenten verlopen op hun beurt vaak efficiënter doordat ze beter afgebakend worden. Desondanks blijft een goede balans tussen werk en privé voor veel mensen een evenwichtsoefening, die soms net meer, in plaats van minder stress oplevert. En dat terwijl een stressvrij leven één van de belangrijkste pijlers is van werkgeluk. Het is dan ook zeer essentieel dat u als werkgever een goede work-life balance nastreeft.

 

Creëer een evenwichtige work-life balance in uw team, en zorg voor voldoende pauzemomenten. Niet alleen tijdens de middag, maar ook ‘s ochtends en in de namiddag. Moedig uw werknemers bijvoorbeeld aan om een frisse neus te halen. Zo zetten ze werk even uit en kunnen ze nadien met hernieuwde energie aan de slag. Practice what you preach. Baken deze momenten ook zelf af in uw agenda en maak dit bespreekbaar. U bent even niet bereikbaar en neemt een moment rust voor uzelf. Zo zien werknemers dat rustmomenten 100% gerechtvaardigd zijn, in alle lagen van de organisatie.

 

Een gezonde geest in een gezond lichaam is een goed streven, ook daar kunt u als werkgever aan bijdragen. Voorzie de juiste faciliteiten om ook rechtstaand te werken, met hoge of verstelbare bureaus. Bied in ieder geval de keuze. Rechtstaand werken is natuurlijk gezonder, maar zorgt ook voor een constante - niet onaangename - spanning zodat het concentratievermogen op peil blijft.

 

Daarnaast is persoonlijk time management cruciaal. Vraag werknemers naar wanneer ze het meest productief zijn en verwacht vervolgens niet van iedereen evenveel resultaat op hetzelfde moment. De ene verzet in de vroege uurtjes het meeste werk, de ander piekt rond het middaguur. Waak ervoor dat u dat ritme niet verstoort met veelvuldig overleg en repetitieve taken. Geef ook zelf aan dat u na een bepaald tijdstip geen mails meer zal behandelen en offline gaat. Zo geeft u werknemers een incentive om hetzelfde te doen.

 

Ga ten slotte in gesprek over het belang van een goede werkruimte thuis. Het brein associeert bepaalde kamers met productiviteit, andere ruimtes dienen net om tot rust te komen. Geef uw medewerkers mee dat het hen zo beter zal lukken om ’s avonds het werk achter zich te laten.  Letterlijk en figuurlijk.

 

#2 Hygge: make the ordinary meaningful

 

Een werkplek is voor veel mensen de plek waar ze de meeste tijd doorbrengen op een dag. U doet er dan ook goed aan extra aandacht te besteden aan het comfort en de look van deze ruimtes. De Denen hebben dit goed begrepen met hygge: het streven om bewust in het hier en nu te zijn en van elk moment wat te maken. Dit vertaalt zich naar de werkvloer door de ruimte zo in te richten dat het een plek wordt waar werknemers niet alleen moeten, maar bovenal graag zijn. U kunt de grens tussen kantoor en thuis als het ware doen vervagen.

 

Geef de ruimte persoonlijkheid met foto’s en andere decoratieve elementen. Planten brengen een ruimte tot leven en zorgen voor extra zuurstof, wat de productiviteit ten goede komt. Zorg dat gezonde snacks en water binnen handbereik liggen, zodat niemand energie verspilt aan dipjes.

 

#3 Vergaderen met een open vizier

 

Vergaderingen zijn cruciaal voor organisaties om vooruitgang te boeken. Maar dat betekent niet dat ze nefast zijn voor de productiviteit van uw medewerkers.  Wilt u ervoor zorgen dat al uw werknemers zich gehoord voelen en proactief blijven deelnemen, is het belangrijk dat u vergadermomenten anders durft in te richten. Kies bijvoorbeeld voor vergaderingen in kleinere groepen. Die vergroten de kans dat u meer en sneller vooruitgang boekt, omdat u veel directer de juiste informatie kunt ophalen.

 

De grootste winst van een dergelijk treffen in kleiner comité zit in het vertrouwen en het veilige gevoel dat u werknemers zo kunt bieden. Zowel introverte als extraverte persoonstypes krijgen alle ruimte om ideeën ter tafel te brengen. Bovendien verlaagt u de drempel om deelnemers te vragen naar hoe het met hen gaat. Want hoewel meetings overwegend functioneel en efficiënt moeten zijn, bieden ze een mooie opportuniteit om verbinding aan te aan.

 

Reserveer een gezellige, en groene ruimte waar alle deelnemers zich comfortabel voelen. Planten bevorderen het welzijn! Is uw organisatie niet afhankelijk van technologie of andere apparatuur, zoek dan bijvoorbeeld een fijne koffiebar op. Zo trekt u het gesprek uit de kantoorsfeer die werknemers vaak als formeel ervaren en creëert u een extra opening voor persoonlijker gesprek. Of trek de natuur in tijdens een wandeling, dat stimuleert associatief denken en laat ideeën vrij stromen.

 

 

#4 Lunch, de dagelijkse vaste afspraak

 

Om hun productieve flow niet te doorbreken, nuttigen veel professionals hun lunch aan hun bureau. Dat bespaart op de korte termijn tijd, maar werkt uiteindelijk contraproductief: een gezond eetpatroon en voldoende water houden het energieniveau constant. Maak uw werknemers bewust van het belang van goed eten en drinken en markeer een vast, gezamenlijk lunchmoment in alle agenda’s op dagen dat jullie allemaal op kantoor aanwezig zijn.

 

Waarom geen leuk uitstapje maken van dat lunchmoment? Reserveer voor de afwisseling eens een tafel op een leuke locatie of neem uw medewerkers op sleeptouw om samen te lunchen in het bedrijfsrestaurant. Maak van de gelegenheid gebruik om persoonlijke verhalen te delen, bekommernissen te uiten en elkaar een luisterend oor te bieden. Zorg er in ieder geval voor dat werk tijdens de lunch geen dominant onderwerp is, maar eerder gevolg dan aanleiding. Laat het vooral smaken.

 

 

#5 Connect to lead

 

Mensen brengen vaak meer tijd door met collega’s, dan met geliefden. Productiviteit en geluk op het werk gaan dan ook pas hand in hand als alle onderlinge relaties goed zitten. Vertrouwen is key: het is belangrijk dat alle neuzen in dezelfde richting staan en ieder teamlid hetzelfde doel nastreeft. Verleg als leidinggevende daarom ten gepaste tijde de focus van resultaat naar intermenselijk contact en geef aan dat ook u geëvalueerd wil worden. Waarderen werknemers de manier waarop u communiceert? Geeft u iedereen in het team een stem? Behoudt u voldoende overzicht over alle taken en verantwoordelijkheden, zodat iedereen weet welke koers te varen?

 

Verbindende communicatie is een must. Probeer telkens weer op verbindende wijze te communiceren en probeer als leidinggevende conflicten zo snel mogelijk te ontmijnen. Het basisprincipe is dat elke interactie plaatsvindt in functie van een bepaalde behoefte. Bent u bij machte om empathisch te luisteren en de behoeften van uw werknemers in kaart te brengen? Dan ligt de sleutel tot verbinding binnen handbereik.

 

Nood aan meer tips & tricks voor een gezonde levensstijl? Doorblader onze bibliotheek met interessante artikels!